Vad säger grundregeln om dygnsvila och hur får den nedkortas?
11 timmar och får nedkortas till 9 timmar 3 gånger på en vecka
11 timmar och får nedkortas till 9 timmar 2 gånger på en vecka
13 timmar och får nedkortas till 9 timmar 3 gånger på en vecka
Hur lång sammanhängande dygnsvila måste en fordonsbesättning ha på en 30 timmars period?
9 timmar
8 timmar
6 timmar
Vad räknas som rast ?
Rast på 45 minuter
Rast på 20 minuter
Rast på 10 minuter
Hur får man dela 45 min rasten ?
15 plus 30 min
30 plus 15 min
20 plus 10 min
Du väljer att dela din dygnsvila. Vilket alternativ är rätt?
3 plus 9 timmar - Totalt 12 timmar
9 plus 3 timmar - Totalt 12 timmar
8 plus 3 timmar - Totalt 11 timmar
Vad stämmer av nedan ?
Du kan förlänga en dygnsvila så att den utgör en veckovila
Du kan inte förlänga en dygnsvila så att den utgör en veckovila
Vad stämmer av nedan ?
Senast 24 timmar efter att du avslutat en dygns- eller veckovila ska du ha haft en ny godkänd dygnsvila. En dygnsvila kan antingen vara normal eller reducerad
Senast 36 timmar efter att du avslutat en dygns- eller veckovila ska du ha haft en ny godkänd dygnsvila. En dygnsvila kan antingen vara normal eller reducerad
Vad stämmer av nedan ?
En reducerad dygnsvila ska vara minst 9 sammanhängande timmar. Du får ta maximalt 3 reducerade dygnsvilor mellan två veckovilor.
En reducerad dygnsvila ska vara minst 8 sammanhängande timmar. Du får ta maximalt 2 reducerade dygnsvilor mellan två veckovilor.
En reducerad dygnsvila ska vara minst 9 sammanhängande timmar. Du får ta maximalt 3 reducerade dygnsvilor mellan två veckovilor.
Multibemanning - Vad stämmer av nedan ?
Den som aktivt kör fordon med digital färdskrivare ska ha sitt förarkort i kortfack 1 medan den som inte aktivt kör för tillfället ska ha sitt kort i fack 2 med aktiverad tillgänglighetssymbol.
Den som aktivt kör fordon med digital färdskrivare ska ha sitt förarkort i kortfack 1 medan den som inte aktivt kör för tillfället ska ha sitt kort i fack 2 med aktiverad annat arbete
Multibemanning - Vad stämmer av nedan ?
Att sitta bredvid den förare som kör registreras som tillgänglighet, om inte annat arbete utförs.
Att sitta bredvid den förare som kör registreras som annat arbete.
Multibemanning - Vad stämmer av nedan ?
Kör du ett fordon där ni utnyttjar multibemanningssystemet ska du och din kollega ha en ny dygnsvila på minst 9 timmar inom en 30-timmarsperiod, räknat från den föregående dygns- eller veckovilans slut.
Kör du ett fordon där ni utnyttjar multibemanningssystemet ska du och din kollega ha en ny dygnsvila på minst 8 timmar inom en 30-timmarsperiod, räknat från den föregående dygns- eller veckovilans slut.
Kör du ett fordon där ni utnyttjar multibemanningssystemet ska du och din kollega ha en ny dygnsvila på minst 9 timmar inom en 24 -timmarsperiod, räknat från den föregående dygns- eller veckovilans slut.
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
Senast efter sex 24-timmarsperioder räknat från slutet av den senaste veckovilan ska du inleda en ny veckovila.
Senast efter sju 24-timmarsperioder räknat från slutet av den senaste veckovilan ska du inleda en ny veckovila.
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
Definitionen av en vecka är: Måndag klockan 00.00 till söndag klockan 24.00
Definitionen av en vecka är: Måndag klockan 00.00 till söndag klockan 01.00
Definitionen av en vecka är: Måndag klockan 01.00 till söndag klockan 24.00
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
En normal veckovila ska vara minst 45 timmar sammanhängande, medan en reducerad inte får understiga 24 timmar sammanhängande
En normal veckovila ska vara minst 45 timmar sammanhängande, medan en reducerad inte får understiga 36 timmar sammanhängande
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
Under två på varandra följande veckor ska du ta minst två normala eller en normal och en reducerad veckovila
Under två på varandra följande veckor ska du ta minst två normala veckovilor
Under två på varandra följande veckor ska du ta minst en normala eller två reducerad veckovila
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
Tar du en reducerad veckovila i stället för en normal veckovila ska tidsskillnaden kompenseras så att mellanskillnaden tas tillsammans med en annan vila på minst 9 timmar. Kompensationen ska vara klar före utgången av den tredje veckan efter veckan då förkortningen skett.
Tar du en reducerad veckovila i stället för en normal veckovila ska tidsskillnaden kompenseras så att mellanskillnaden tas tillsammans med en annan vila på minst 8 timmar. Kompensationen ska vara klar före utgången av den tredje veckan efter veckan då förkortningen skett.
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
Det finns inget som hindrar att du tar flera veckovilor under samma kalendervecka
Du får inte ta flera veckovilor under samma kalendervecka
Veckovila - Vad stämmer av nedan ?
En reducerad veckovila som tas annat än på stationeringsorten får hållas i fordonet om detta är utrustat med ändamålsenliga sovmöjligheter för varje förare.
En reducerad veckovila som tas annat än på stationeringsorten får inte hållas i fordonet även om detta är utrustat med ändamålsenliga sovmöjligheter för varje förare.
Stämmer följande påstående: Från och med 4 juni 2010 får en förare som utför en enstaka tillfällig internationell persontransport skjuta upp veckovilan i högst tolv på varandra följande 24-timmarsperioder räknat från slutet av föregående normala veckovila, under vissa förutsättningar.
Ja
Nej
Förlängd daglig körtid ?
10 timmar
13 Timmar
11 Timmar
Normal dygnsvila ?
11 timmar
10 timmar
9 timmar
Reducerad veckovila ?
24 timmar
45 timmar
36 timmar
Normal veckovila ?
45 timmar
24 timmar
36 timmar
Max körtid per vecka ?
56 timmar
40 timmar
52 timmar
Max körtid per 14 dagar ?
90 timmar
56 timmar
80 timmar
Vad stämmer av nedan ?
Sex 24-timmarsperioder är max tid mellan två veckovilor
Sju 24-timmarsperioder är max tid mellan två veckovilor
Fem 24-timmarsperioder är max tid mellan två veckovilor
Max avbrottstid vid färja ?
En timme
45 min
30 min
Max körtid utan rast ?
4,5 Tim
6,5 Tim
9 Tim
Reducerad dygnsvila får upprepas ?
tre gånger
två gånger
Antal långa körpass per vecka ?
2 gånger
3 gånger
Minsta rasttid ?
15 min
45 min
30 min
Längst möjliga arbetspass ?
15 timmar
13 timmar
9 timmar
Sista rasten i minuter ?
30 min
15 min
Finns det tillfällen då EU:s regler för kör- och vilotider har företräde över svenska lagar och kollektivavtal?
Ja
Nej
Är ett av kör- och vilotidsreglernas syften att främja förarens sociala liv utanför jobbet?
Ja
Nej
Får du köra 10 timmar om dagen tre gånger per kalendervecka?
Nej
Ja
Får du reducera dygnsvilan 3 gånger (till 9 timmar) mellan två veckovilor?
Ja
Nej
Finns det anledning att följa utvecklingen av kör- och vilotidsreglerna kontinuerligt under året?
Ja
Nej
Ska du normalt vila 11 timmar i sträck under en 24-timmarsperiod?
Ja
Nej
Avviker kör- och vilotidsreglerna i Ryssland mycket från de regler som gäller i Sverige?
Nej
Ja
Är det EU som skapat regelverket för kör- och vilotider?
Ja
Nej
Rast - Vad gäller ?
En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för återhämtning.
En rast är en period under vilken föraren inte får köra men kan utföra annat arbete
Rast - Vad gäller ?
När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.
När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt en delad rast på 15 och 30 minuter startar en ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter.
Vila ! - Vad gäller ?
En sammanhängande tidsperiod under vilken föraren fritt kan förfoga över sin tid.
En tidsperiod under vilken föraren fritt kan förfoga över sin tid.
Definition körtid ?
Körtid är tid som registreras som körning i färdskrivaren eller manuellt av föraren då färdskrivaren tillfälligt är ur funktion
Körtid är tid som registreras som körning i färdskrivaren
Vad gäller för körning utanför EU området ?
Vid körning helt eller delvis utanför EU och EES gäller AETRreglerna för hela resan, förutsatt att transporten körs till, från eller genom ett land som ingår i AETR-överenskommelsen.
Vid körning helt utanför EU och EES gäller AETRreglerna för hela resan, förutsatt att transporten körs till, från eller genom ett land som ingår i AETR-överenskommelsen.
Vad stämmer av nedan ?
Vid körning inom ett land som inte är medlem i EU, EES eller AETR gäller landets egna bestämmelser
Vid körning inom ett land som inte är medlem i EU, EES eller AETR gäller FN bestämmelser
Var gäller AETR-reglerna ?
I övriga Europa och i delar av Asien
I övriga Europa
I Asien
Var gäller för AETR-reglerna ?
Dessa regler överensstämmer från och med den 20 september 2010 till största delen med det regelverk som gäller inom EU.
Dessa regler överensstämmer från och med den 20 september 2010 med det regelverk som gäller inom EU.
Om du vid upprepade tillfällen bryter mot kör och viloregler, vad blir då straffet?
Penningböter
Penningböter och körkortsindragning (ej B-behörighet)
Penningböter och fängelse i högst sex månader
Vad är den strängaste påföljden vid upprepade brott mot kör och vilotider för en trafikutövare?
Penningböter och indraget tillstånd
Penningböter och fängelse i högst sex månader
Ingenting, det är föraren som bär allt ansvar
Om din körtid i vecka ett är 54 timmar, hur många timmar får du då köra i vecka två?
36 timmar
34 timmar
56 timmar
Du har tagit 9 timmars dygnsvila. När skall den senaste vara kompenserad?
Veckan efter nedkortningen
Andra veckan nedkortningen
Tredje veckan efter nedkortningen
Du har förkortat din dygnsvila till 9 timmar. När måste du senast kompensera detta och med hur mycket?
Före nästa veckas utgång och med 2 timmar
Före nästa veckas utgång och med 4 timmar
Inom 3 veckor och med 2 timmar
Det är svårt att mäta trötthet ! Vad skulle kunna vara straffbart ?
Att sova bara 5 timmar
Att sova bara 6 timmar
När sker många olyckor ?
I slutet av arbetspasset ?
I mitten av arbetspasset ?
När på natten sker våra olyckor ?
På efternatten - mellan klockan 00 och klockan 06
På förnatten - mellan klockan 18 och klockan 00
Vilket körbeteende har en trött förare ?
Han börjar vingla
Han börjar köra sakta
Efter vilken körtid börjar olyckorna ?
Efter 10 - 12 timmars körning
Efter 12- 13 timmars körning
Vad sker för många förare i 60 års ålder ?
Man har sämre prestation och vakenhet på eftermiddagen
Man är sömnigast på efternatten
Vad sker för många unga förare ?
Man är sömnigast på efternatten
Man har sämre prestation och vakenhet på eftermiddagen
Hur lång skall en "Tupplur" vara ?
Minst 30 min
Minst 60 min
När man börjar bli riktigt trött ! Vad gäller då ?
De korta rasterna räcker inte - Man blir lika trött igen efter cirka 20 min
De korta rasterna räcker
Vilken säkerhetskultur vill vi skapa i framtiden ?
Våra förare skall veta om människans gränser och att de har möjlighet att vila och köra på ett trafiksäkert sätt.
Våra förare ska ha möjlighet att köra på ett trafiksäkert sätt.
Räcker lagstiftningens utformning till för en säker trafikmiljö ?
Ja med betoning på vikten av tillräcklig vila
Ja med betoning på max körtid
Nattarbete - Vad är sant av nedan ?
Med nattarbete menas arbete som utförs under någon del av tidsperioden mellan 01:00 och 05:00
Med nattarbete menas arbete som utförs under någon del av tidsperioden mellan 00:00 och 05:00
Med nattarbete menas arbete som utförs under någon del av tidsperioden mellan 01:00 och 05:00 - Hur länge får man arbeta ?
10 Timmar
9 Timmar
Nattarbete - Vad är sant av nedan ?
En 24-timmarsperiod där det ingår nattarbete ska föregås av en godkänd vila enligt kör- och vilotidsreglerna.
En 24-timmarsperiod där det ingår nattarbete ska föregås av minst 9 timmar vila
Max arbetstid per vecka ? Vägarbetstidslagen
60 Timmar
56 Timmar
Max körtid ? Vägarbetstidslagen
6 Timmar
4,5 Timmar
9 Timmar
Max körtid ? Vägarbetstidslagen
6 Timmar
4,5 Timmar
Absolut max arbetstid per vecka som inte någon gång får överskridas Vägarbetstidslagen ?
60 Timmar
56 Timmar
Vad säger läkarvetenskapen om skiftarbete och nattarbete ? Är det hälsovådligt ?
Nej ! Svag signifikans men att köra trött är en uppenbar trafiksäkerhetsrisk
Ja
Vad menas med arbete enligt vägarbetstidslagen?
Körning - Lastning och lossning
Körning
Kan skift och nattarbete utgöra en hälsorisk för dig som Yrkesförare ?
Nej
Ja
Vad kan vara den största nackdelen med skift och nattarbete enligt stressforskningen ?
För korta viloperioder kan vara det största problemet !
Skift och nattarbete kan enligt stressforskningen utgöra en stor hälsorisk !
En mindre del av förarna i VTI forskning om bussförare i Göteborg upplevde att det sociala livet inte får plats och bidrar till trötthet på jobbet (4-5 %). Vad skulle kunna utgöra en bättre tid för dygnsvila enligt stressforskningen ?
12-13 Timmar
15 Timmar
Får du köra 10 timmar om dagen två gånger per kalendervecka?